E-sport cieszy się w ostatnich latach ogromną popularnością. Wszystko ze względu na to, iż najpopularniejsze gry zaliczające się do tej dziedziny, są dostępne także dla standardowych graczy i zapewniają im bardzo dobre warunki do zabawy. Dzięki temu potencjalnie nieznacząca dyscyplina sportowa, jaką jest League of Legends, czy CS:GO, mają miliony fanów na całym świecie, którzy śledzą wszystkie najważniejsze rozgrywki i sprawiają, ze stają się one bardziej popularne od hokeja, tenisa, czy kolarstwa. Co więcej, wystarczy, że coś stanie się popularne, a znane kasyno internetowe z chęcią utworzy kolejny dział z możliwością obstawiania wyników w takiej grze.

Dlaczego te konkretne gry są tak bardzo popularne? Żeby to zrozumieć, należy bliżej przyjrzeć się ich sylwetkom i sposobom, jakie twórcy wykorzystują, żeby przyciągać do swoich produkcji miliony, a nawet dziesiątki milionów graczy.

League of Legends — największy fenomen

Popularny LoL jest tą grą, która znacząco wywindowała e-sport w popkulturze. Riot Games już od przeszło dekady organizuje profesjonalne turnieje i ligi z podziałem na regiony świata. Gra przyciąga do siebie co roku dziesiątki milionów graczy, co jest doskonałym środowiskiem do wytworzenia się profesjonalnej sceny e-sportowej.

Sama gra została zaprojektowana w taki sposób, żeby wywoływać u swoich odbiorców bardzo silne emocje. Czy się wygrywa, czy przegrywa, zabawa stoi na tak wysokim poziomie, że bardzo szybko zaczyna się odczuwać syndrom kolejnej mapy. Rozgrywka polega na rywalizacji dziesięciu graczy podzielonych na dwa zespoły o to, kto pierwszy zniszczy bazę przeciwnika. Pojedyncza mapa trwa około 40 minut, które są przepełnione wartką akcją. Warto dodać, że potencjał rozwoju umiejętności gracza jest ogromny i głównie od tego zależy, jak potoczy się rozgrywka. Dzięki temu jedna osoba samymi umiejętnościami może odwrócić losy meczu i pokazać zagrywki, o których inni mogliby jedynie pomarzyć. To prawdziwa siła LoLa, która sprawia, że zarówno zabawa, jak i jej oglądanie sprawia, że jest tak ekscytująca.

Twórcy co roku inwestują ogromne pieniądze w ligi wszystkich najważniejszych regionów oraz coroczne mistrzostwa świata, gdzie pule nagród osiągają wiele milionów euro.

Counter-Strike — najdłużej działająca dyscyplina e-sportowa

Aktualnie na scenie e-sportowej funkcjonuje jako CS:GO, czyli kolejna odsłona zabawy, gdzie gracze dzielą się na dwie drużyny i mają za zadanie przeszkodzić sobie w osiągnięciu nadrzędnych celów. Zasady są proste. Terroryści mają podłożyć bombę lub zrobić inny niecny uczynek, a antyterroryści muszą zniweczyć ich plan. Counter-Strike stał się niezwykle popularny w Polsce ze względu na bardzo dużą popularność wśród młodzieży, która zaraz po szkole zbierała się w sieci i grano do późnych godzin, szlifując swoje umiejętności.

Wokół gry szybko wytworzyła się scena e-sportowa, która była szczególnie mocna na polskim podwórku. Polacy często osiągali sukcesy, a takie gwiazdy jak Pasha Biceps, są dzisiaj rozpoznawane na całym świecie. 

Turnieje CS’a cieszą się popularnością już od dwóch dekad, ale nigdy nie osiągnęły aż takiego poziomu finansowania, jak popularniejsze dzisiaj LoL i Dota 2. Mimo wszystko, jeśli ktoś interesuje się strzelankami sieciowymi, CS:GO jest jedną z najbardziej interesujących produkcji, jakie ma do zaoferowania sektor gier sieciowych. 

Dota 2 — największe wygrane w historii e-sportu

Dota 2 to marka przejęta przez firmę Valve (ci od CS:GO), która powstała jako mod do innej popularnej gry — Warcraft 3. Co ciekawe, to właśnie na pierwowzorze Doty 2 wzorowali się wszyscy twórcy gier MOBA (włącznie z League of Legends). Dota 2 wchodziła na rynek, kiedy LoL już był u szczytu popularności i twórcy musieli zwrócić jakoś na siebie uwagę. Zadanie było niezwykle trudne i zdecydowano się na pieniądze.

Twórcy założyli sobie ambitny plan organizowania turniejów z rekordowymi wygranymi. Już w pierwszym sezonie pula nagród w The International (najważniejszym turnieju rocznym) opiewała na 1 600 000 dolarów. W kolejnych latach podnoszono poprzeczkę, a kiedy wprowadzono system finansowania nagród ze sprzedaży limitowanych skórek do postaci, pula nagród osiągała coraz to bardziej absurdalny poziom i w 2021 roku rosyjska drużyna Team Spirit zgarnęła rekordową nagrodę z puli, wynoszącej 40 000 000 dolarów.

Starcraft 2 — klasyczna strategia w e-sporcie

Jeszcze zanim nastała era gier typu MOBA, gry strategiczne cieszyły się ogromną popularnością. Starcraft, a później jego sequel były znane przede wszystkim, jeśli chodzi o nadludzkie umiejętności graczy. Scena została opanowana przez Koreańczyków, którzy popisywali się niesamowitymi umiejętnościami, a przeciętny gracz miał problem z dostrzeżeniem tego, co właściwie robią na ekranie, a co dopiero z nimi konkurować. Z roku na rok Starcraft ustępował pola LoLowi, a później także Docie i dzisiaj jest cieniem samego siebie. Regularnie odbywają się turnieje w Starcrafta, ale nie cieszą się już tak dużą pompą, jak kiedyś.

Inne  popularne gry usługi

Do grona wyżej wymienionych produkcji, regularnie dołączają kolejne gry usługi, które wystarczy, że cieszą się ponadprzeciętną popularnością, a twórcy znajdą sposób, żeby stworzyć tryb, który nada się do zorganizowania rozgrywek e-sportowych. Taką grą jest między innymi Fortnite, czy Overwatch. Warto zaznaczyć, że w ostatnim czasie do stawki najpopularniejszych gier dołączył Valorant, który jest czymś na kształt CS:GO, tylko w świecie League of Legends. Początkowo twór budził mieszane uczucia, ale dzisiaj przyciąga przed ekrany miliony graczy dziennie, co ma odpowiednie przełożenie na scenę e-sportową.