Marka Honda słynie z zastosowania w swoich autach systemu V-tec, czyli systemu zmiennych faz rozrządu. To innowacyjne rozwiązanie, którego znaczenie nie jest jasne dla każdego. Poniżej dowiecie się o tym jak skonstruowany jest ten system i jakie jest jego działanie.
Co to jest V-tec?
System V-TEC (z ang. Variable Valve Timing and Lift Electronic Control System) to rozwiązanie, które stosują wyłącznie samochody marki Honda. Oczywiście inne marki także wykorzystują zmienne fazy rozrządu, aby jak najlepiej wykorzystać pojemność skokową jednostki napędowej, jednak posiadają one odmienną konstrukcję.
Firma Honda stała się pionierem jeśli chodzi o system V-tech, gdyż pierwszy samochód tej marki z jednostką napędową posiadającą powyższy system był już w sprzedaży, zanim posiadały go inne marki aut. Honda wykorzystuje go w dwóch celach – po pierwsze, aby zwiększyć moc silnika, po drugie, aby poprawić ekonomikę zużycia paliwa.
Jak działa system V-tec?
System V-tec jest to zmienna faza rozrządu. Jego praca powoduje, że zawory silnika otwierają się bardziej lub mniej. Jest to zależne od obciążenia. Innymi słowy, gdy dodajemy dużo gazu, system uaktywnia się i umożliwia zassanie do cylindrów większej ilości powietrza, przez co silnik może spalić więcej benzyny, a więc jego moc wzrasta. Takie działanie jest możliwe dzięki umieszczonym na wałku rozrządu krzywkach w różnym rozmiarze. Wałek kręcąc się, obraca krzywkami, a te naciskają na popychacze, które z kolei otwierają zawory. W silniku z systemem V-tec dla jednego cylindra pracują 3 krzywki. W momencie, gdy silnik nie jest obciążony, działają dwie małe krzywki powodujące mały skok popychaczy zaworowych. To umożliwia zassanie określonej ilości powietrza do cylindra.
W momencie, gdy silnik jest obciążony, zaczyna pracować trzecia, duża krzywka. Naciska ona trzeci popychacz, połączony z dwoma pozostałymi. To natomiast powoduje większy ich skok, zawory otworzą się bardziej. Dzięki temu do cylindra zostanie zassana większa ilość powietrza, a silnik będzie mógł spalić więcej benzyny, produkując tym samym większą moc.
Czy posiadacie samochody marki Honda? Wiedzieliście o istnieniu takiego systemu?