Choć umiejętność skupienia uwagi jest pozornie łatwa, w rzeczywistości często miewamy z nią trudności. Długotrwałe rozkojarzenie może być spowodowane stresem, przemęczeniem czy nieprawidłową dietą. Problemy ze skupieniem nierzadko są źródłem frustracji, dlatego podpowiadamy, jak poradzić sobie z dekoncentracją.

Wdech i wydech…

Stres, zarówno ten chwilowy, jak i przewlekły, potrafi skutecznie zaburzyć koncentrację. Zamiast skupić uwagę na obecnym działaniu, rozpamiętujemy przeszłość lub denerwujemy się wizją przyszłości. Postaraj się jak najskuteczniej zwalczyć stres. Oddychaj głęboko, staraj się nie myśleć w pracy o sprawach osobistych i na odwrót – czas wolny to nie moment na rozmyślanie o kwestiach zawodowych. Jeżeli masz możliwość, poświęcić kilka minut na spacer po parku, podczas którego będziesz mógł powoli i spokojnie oddychać wśród zielonych drzew. Nie możesz wyjść z biura? Nic straconego, stań przy otwartym oknie, jak najbardziej oddalonym od ulicy i nabierz kilka głębokich haustów powietrza i powoli je wypuszczaj. Słuchaj swojego oddechu i wyobraź sobie, że z każdym wydechem pozbywasz się swoich stresów i trosk, zaś z wdechem czerpiesz z natury nową, świeżą energię. Po takiej dawce dotlenienia Twój mózg będzie potrzebował mniejszego wysiłku, aby móc się skoncentrować.

Metoda Pomodoro

W dobie powszechnych „rozpraszaczy”, długotrwałe skupienie uwagi to nie lada wyczyn. Łatwy dostęp do wielu mediów społecznościowych skutecznie odciąga nas od zadania. Sięgamy po telefon tylko po to, aby sprawdzić powiadomienie, po czym przepadamy na godzinę, przeglądając zdjęcia, informacje lub inne „czasoumilacze”. W efektywnej pracy ważna jest samodyscyplina, którą osiągnąć można, stosując ciekawe metody. Jedną z nich jest tzw. Metoda Pomodoro. Na czym ona polega? Siadając do zadania, ustaw stoper na 25 minut. Od tej pory maksymalnie skup swoją uwagę na wykonywanym zadaniu. Nie sięgaj po telefon, jedzenie ani nic, co nie jest związane z konkretnym zadaniem. To niedługi czas, w którym nie możesz robić nic innego poza skupieniem się na tym, co masz do zrobienia. Po tym czasie będziesz mieć 5 minut na odpoczynek i wszystko to, czego nie mogłeś robić w trakcie pracy. Po odpoczynku ponownie zasiądź do 25-minutowej pracy. Gdy miną już cztery Pomodoro, pozwól sobie na dłuższą przerwę np. na obiad. Zobaczysz, jak szybko w takim trybie poradzisz sobie z zadaniem!

Odpowiednia dieta

Zadbaj o to, aby Twoja dieta była zrównoważona. Jeżeli Twojemu organizmowi będzie dolegał przewlekły niedobór któregoś z kluczowego składnika odżywczego, brak równowagi w organizmie może objawiać się nawracającym rozkojarzeniem, uczuciem senności i brakiem motywacji do działania.
Do zbilansowanych posiłków składających się m.in. z bogatych odżywczo warzyw i owoców, roślin strączkowych, chudego mięsa czy gotowych półproduktów np. tofu, staraj się dorzucać również orzechy, które są skarbnicą witamin i minerałów – zwłaszcza po te rekomendowane przez Instytut Żywienia i Żywności. Sięgając po orzechy nerkowca, uzupełnisz zapotrzebowanie na magnez, który zwalczy uczucie zmęczenia i znużenia. Zawarta w orzechach włoskich witamina B6 pomoże w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Orzechy pecan i ich bogactwo kwasu pantotenowego to recepta na utrzymanie sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie. Wybierając na przekąskę migdały, wzbogacisz dietę w istotne w codziennej diecie żelazo dbające o transportowanie tlenu w organizmie. Sięgając po te, zalecane przez Instytut Żywienia i Żywności, będziesz miał pewność, że to najwyższej jakości bakalie, które ze zbawiennym skutkiem wpłyną na Twoją koncentrację.

Co za dużo, to niezdrowo

Siadasz do nauki przy biurku pełnym bibelotów puszczając w tle muzykę. Na wyciągnięcie ręki masz telefon wibrujący co 5 minut z informacją o nowym powiadomieniu, a do biurka przynosisz jeszcze talerz z jedzeniem i postanawiasz zjeść obiad w towarzystwie notatek. Po godzinie jesteś bogatszy o teorię z dwóch zdań, które zdołałeś przeczytać i czujesz, że więcej wiedzy już nie przyswoisz.
Częstą przyczyną braku umiejętności koncentracji jest zajmowanie się zbyt dużą liczbą czynności jednocześnie. Wydaje nam się, że biorąc na barki kilka zadań jednocześnie, szybciej się z nimi uporamy, zyskując przy tym czas. Nic bardziej mylnego. Multitasking to „sport” dla naprawdę zorganizowanych. W wielu przypadkach niestety kończy się fiaskiem – pracę zajmuje nam o wiele dłużej niż w przypadku wykonywania zadań po kolei. Skupiając się na jednej czynności nie pozwól na to, aby rozpraszały Cię bodźce zewnętrzne. Zrezygnuj z słuchania muzyki podczas nauki, nie zasiadaj z jedzeniem przy służbowym komputerze, gotując obiad nie zajmuj się jednocześnie oglądaniem telewizji i odpisywaniem na zaległe maile. Bądź zadaniowym minimalistą. Nawet jeżeli masz w zanadrzu wiele do zrobienia, ustaw zadanie pod względem priorytetu. Gdy zaczniesz od najtrudniejszego zadania, perspektywa osiągnięcia tego ostatniego będzie już zdecydowanie bliższa, a w efekcie łatwiejsza i przyjemniejsza.